.: Ahlan Wa Sahlan :.

Alhamdulillah, usaha untuk melancarkan semula site Ukhuwwah Pelajar Islam Malaysia di Indonesia (UPIMI) telah berjaya. Semoga dengan wujudnya site ini, akan lebih memudahkan usaha kita menggunakan alternatif ICT untuk berdakwah. Semoga usaha yang sedikit ini diberkati oleh Allah swt. Buat sahabat-sahabat di Jogjakarta khususnya, dan Indonesia amnya, gunakanlah site ini semaksimal mungkin, dan sekiranya anda mempunyai sebarang cadangan atau komen, bolehlah dikemukan terus kepada administrator site ini..:)

*** UPIMI sangat memerlukan sumbangan infaq dari anda untuk memastikan kelancaran setiap program yang dirancangkan. Bagi yang ingin menderma, anda boleh berbuat demikian dengan memasukkan wang ke :

No. Akaun : 9101658799 (Bank Muamalat Indonesia)
Atas Nama : Noor Hayati Binti Sabtu CQ UPIMI

Semoga Allah merahmati dan membalas jasa baik anda dalam membantu UPIMI memartabatkan Islam di kalangan pelajar Malaysia di Jogjakarta ini. ***

Sunday, June 21, 2009

Tawakkal Kita....

Views



Bismillahirrahmanirrahim…

Pembuka kalam penuh berkat..

Sesuai dengan sebuah Hadith yang berbunyi..
____________________________________________________________________________________

“Setiap perkara yang penting, tidak di mulakan ia dengan menyebut nama Allah,nescaya ia terputus (dari barakah)”.
_____________________________________________________________________________________

Selesai sudah Ujian Akhir Semester (UAS) untuk para pelajar Farmasi. Alhamdulillah. Semoga dengan semakin banyak ilmu yang bertambah , semakin tunduk kita kepada Yang Memiliki ilmu.

“Tapi, jangan cepat lupe yer… apa yang dah dibaca kelmarin-kelmarin tu..nanti penat nak kene start dari awal balik.. Kita bukan belajar untuk exam semata-mata..ada kewajiban yang lebih mendasar dari exam..”

Tapi...walaupun UAS dah selesai, still ada Ujian Remedial kan sampai 31 Juli? Belum boleh betul-betul relax lah. Masih kena bertemankan buku & nota. Untuk yang akan pulang ke Malaysia, Happy Holiday! Semoga cuti diisi dengan aktiviti yang bermanfaat.

Seterusnya, sahabat-sahabat Medic pula akan ber‘exam’.

Nampaknya, sekarang memang musim exam di UGM (dan musim Mangga..hehe..) Preparation nya gimana ya mas? Mbak? Semoga semuanya dipermudahkan & dilapangkan oleh Yang Memiliki ilmu.

Last Minute Study????

Tidak mengapa..yang penting kita USAHA biar sampai ke minit terakhir. Semoga usaha kita, walau sedikit telat, ada berkah yang menyertai.

Sebagai muslim yang bersyahadat dengan nama Allah dan Rasul, kita diajarkan bahawa usaha bukanlah satu-satunya yang harus dilakukan dalam mencapai target dan mengejar tujuan. Kita di didik bahawa usaha itu harus dihadirkan bersama doa dan tawakkal.



Berusahalah dengan bersungguh-sungguh. Baca hingga betul-betul faham, bukan hanya untuk dimuntahkan kembali di atas kertas ujian. Yang utama, niat belajar mesti kerana Allah semata-mata. Baru ada nilai pahala di sisi Allah. Jika tidak, makanya usaha itu untuk mencapai kejayaan di dunia sahaja, tidak akan menyumbang credit untuk saham di Akhirat.

Setelah usaha, bekalkan dengan doa. Berdoalah sebanyak-banyaknya agar dipermudahkan setiap urusan. Allah pasti mendengar setiap permintaan kita. Dia tidak pernah jemu mendengarkan permohonan kita walau selalu kita terlupa untuk bernafas sebagai hambaNya.

____________________________________________________________________

“Allah tidak pernah menghampakan hamba-hambaNya yang sentiasa berharap kepadaNya”
____________________________________________________________________


Tawakkal.

Sudah benar-benar faham erti tawakkal yang sering kita sebut?

Tawakkal itu bererti kita bergantung hanya kepada Allah semata-mata setelah kita berusaha dengan optimal sesuai keadaan dan kebolehan masing-masing.

Dengan tawakkal ini, apa pun yang berlaku adalah terbaik daripada Allah...
Dia lah sebaik-baik perancang, Maha Mengetahui dan tidak akan menzalimi hamba-hambaNya

Sudah study betul-betul (sampai ada yang tak tidur malam), Solat Hajat minta Allah lapangkan dada dan anugerahkan kejayaan. Call Parent minta didoakan..

Masuk exam hall, baca Bismillah.Lagi..sebelum jawab soalan, berdoa agar diberi ilham ketika menjawab. Tapi selepas 30 menit..

“pssssttttt….nombor 12, jawapan die ape eaa??”

“Jawapan ko nombor 24 ape??”

Adakah ini yang dinamakan Tawakkal?
Kalau benar bergantung hanya kepada Allah, kenapa mesti tanya kawan disebelah? Kenapa mesti bawa ‘Toyol’ dalam poket seluar, poket baju atau dalam pencil case. Atau lebih advanced, dalam handset atau PDA?

Kenapa mesti jeling-jeling (tapi under cover) jawapan kawan di kiri, kanan, depan?

Semuanya itu membuktikan kita telah bergantung kepada sesuatu yang lain selain Allah.
Atau, masih ada yang berkata bahawa kita sedang bergantung harap hanya kepada Allah dengan cara itu? Benarkah?

Allah sedang melihat.

Malaikat Atid tidak pernah sesekali lupa untuk mencatat.

Dimanakah letaknya Tawakkal kita tadi?

Kenapa masih ada pergantungan lain selain Allah?

Tidak yakin dengan pertolongan Allah? Belum cukup bantuan Allah untuk kita?

Sedangkan kawan yang kita jeling tadi juga diberi ilham oleh Allah untuk menjawab.

Kenapa kita tidak bergantung terus kepadaNya?

____________________________________________________________________

“Hanya Engkau tuhan yang kami sembah, dan Engkaulah tempat kami memohon pertolongan” ( Al Fatihah 1: 4)
____________________________________________________________________



Sebenarnya, bukan markah ujian, bukan nilai pointer yang Allah lihat. Tapi nilai-nilai iman,takwa dan usaha, itu yang dicatat. Itu yang akan dibawa sebagai bekal pulang ke negeri akhirat. Bukan hasil ujian. Memang tiada kelulusan dunia tanpa Sistem Ujian. Tapi untuk dunia sahaja. Exam menjadi medium. Jika kita menjawab ujian dengan jujur, kita ber’ujian’ juga akan menjadi ibadah untuk kita.

Tak ada guna kita mendapat nilai yang bagus hasil daripada meniru, tapi tiada berkat dalam kejayaan itu. Sedangkan keberkatan hidup itu amat penting, Very Crucial dalam Bahasa Inggeris. Itu yang sering kita mohon pada Allah. Mungkin hari ini kita berjaya, tapi esok-esok, kejayaan itu belum pasti dapat membahagiakan kita.


Konsep tawakkal ini bukan untuk diaplikasikan dalam musim Exam sahaja. Tetapi dalam setiap inci urusan kita sebagai Muslim. Dalam setiap urusan, kesenangan, kesulitan, dari sebesar-besar hingga yang sekecil-kecilnya. Hanya kepada Allah kita bergantung harap.


Cukuplah Allah untukku.
____________________________________________________________________

“Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah niscaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar. Dan memberinya rezki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan) nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan (yang dikehendaki) Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.”
(At-Talaq 65; 2-3)
____________________________________________________________________



“Does it matter if the people respect me, when its not for Allah?
I should always make my intentions, for my Lord, Allah completely…..”

GOOD LUCK untuk semua~

Yang mahu ber‘exam’, Co-as, skripsi, pendadaran, KKN…

Mari kita saling mendoakan kejayaan antara satu sama lain.
Semoga setiap kerja yang kita lakukan, bernilai ibadah disisi Allah.

0 comments:

.: I Tentang KAMI I :.

UPIMI, UKHUWWAH PELAJAR ISLAM MALAYSIA DI INDONESIA MERUPAKAN BADAN KEROHANIAN MUSLIM BAGI PERTUBUHAN KEBANGSAAN PELAJAR MALAYSIA DI INDONESIA CAWANGAN YOGYAKARTA (PKPMI-CY). SEBARANG PERTANYAAN, CADANGAN, KRITIK DAN SARAN AMAT KAMI ALU-ALUKAN. SEMOGA KEHADIRAN BLOG INI AKAN MEMBERI MANFAAT UNTUK SEMUA MUSLIM MALAYSIA DI YOGYAKARTA..
Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP