.: Ahlan Wa Sahlan :.

Alhamdulillah, usaha untuk melancarkan semula site Ukhuwwah Pelajar Islam Malaysia di Indonesia (UPIMI) telah berjaya. Semoga dengan wujudnya site ini, akan lebih memudahkan usaha kita menggunakan alternatif ICT untuk berdakwah. Semoga usaha yang sedikit ini diberkati oleh Allah swt. Buat sahabat-sahabat di Jogjakarta khususnya, dan Indonesia amnya, gunakanlah site ini semaksimal mungkin, dan sekiranya anda mempunyai sebarang cadangan atau komen, bolehlah dikemukan terus kepada administrator site ini..:)

*** UPIMI sangat memerlukan sumbangan infaq dari anda untuk memastikan kelancaran setiap program yang dirancangkan. Bagi yang ingin menderma, anda boleh berbuat demikian dengan memasukkan wang ke :

No. Akaun : 9101658799 (Bank Muamalat Indonesia)
Atas Nama : Noor Hayati Binti Sabtu CQ UPIMI

Semoga Allah merahmati dan membalas jasa baik anda dalam membantu UPIMI memartabatkan Islam di kalangan pelajar Malaysia di Jogjakarta ini. ***

Wednesday, August 19, 2009

Monolog Ramadhan

Views



Ramadhan telah datang kepada kamu yang merupakan bulan berkat dan Allah s.w.t telah mewajibkan puasa dalam bulan ini. Semua pintu syurga dibuka dan semua pintu neraka ditutup serta dibelenggu syaitan. Ia mempunyai satu malam yang lebih baik dari seribu bulan dan sesiapa yang tidak bertemu dengannya ia sangat rugi. "

Imam Ahmad dan Al-nasai daripada Abu Hurairah

14 Ogos 2009, 11.53 p.m.
Sudah beberapa hari aku di Jogja. Rindu keluarga di kampong. Bila emak call tadi, rasa gembira sangat tapi yang tak bestnya mak asyik membebel pasal ganti puasa. Haisyh, memang emak-emak sedunia macam tu agaknya tapi aku tetap sayang mak. Puasa bulan Ramadhan kan lagi seminggu, isnin nantilah ganti puasa. Aku tinggal 2 hari lagi, buat apa nak tergesa-gesa. Mesti sempat.



17 Ogos 2009 5.30 p.m.
Geramnya, lagi beberapa minit nak buka puasa, sekali bendera Jepun berkibar. Menyesal tak ikut cakap mak. Betullah bahawa setiap kata yang lahir dari mulut seorang ibu itu adalah doa. Kenapalah mak cakap tak sempat haritu, kalau mak cakap sempatkan bagus, opps, salahkan mak aku pula. Adoi, macam mana ni? Malunya nak beritahu mak untuk minta tolong bayarkan fidyah nanti. Sungguh-sungguh aku yakinkan mak, aku pasti sempat. Aku terlupa bahawa manusia hanya mampu merancang tapi Allah yang menentukan segala-galanya, dan yang pasti itulah rencana yang terbaik.

Teringat kisah dalam surah Al-kahfi ayat 23-24 yang menceritak tentang kisah Nabi Muhammad yang ditegur oleh Allah kerana beginda terlupa untuk menyebut perkataan Insya Allah (jika Allah mengkehendaki). Time tu, ada beberapa orang Quraisy datang menemui baginda untuk bertanyakan tentang kisah-kisah dalam surah al-kahfi iaitu tentang roh, ashabul kahfi serta kisah Zulqarnain, lalu baginda menyuruh mereka untuk datang keesokannya. Tapi rupanya, wahyu tidak turun juga pada keesokannya kerana baginda terlupa untuk mengatakan Insya Allah. Renungan untuk aku, insan yang sememangnya lagi hina daripada Rasulullah.

21 Ogos 2009 10.47 p.m.
Esok bulan Ramadhan akan menjengah umat-umat Islam seluruh dunia. Ahlan wa sahlan ya Ramadhan. Lepas tarawih tadi kawan-kawan aku bergaduh tentang masalah niat. Hurm, aku ada dengar ceramah daripada Dr Danial Zainal Abidin, beliau cakap mengikut mazhab maliki, pada malam pertama kita boleh niat puasa untuk sebulan dan tidak mengapa kalau kita terlupa untuk berniat pada setiap malamnya. Kerana bulan Ramadhan itu seperti pakej, iaitu selama sebulan, bila kita berniat untuk puasa bulan Ramadhan, automatik kita sudah berniat untuk sebulan. Namum bagi Imam syafie, niat perlu dilakukan pada setiap malam. Justeru ada ulama yang menggabungkan kedua-duanya, mlm pertama ikut mazhab maliki dan setiap malam berniat puasa. Niat tu senang tapi bagaimana nak pastikan puasa kita diterima Allah ya?

22 Ogos 2009 6.30 p.m.
Senaknya perut. Banyak aku makan tadi. Kurma, kuih-muih yang lebih dari 5 macam jenis, lauk pauk, air yang pelbagai warna. Rasa tak terdaya mahu lakukan solat terawih. Nak kata kena hasut dengan syaitan, mereka kena gari, siapa pula yang hasut aku nih? Ah, lemahnya iman… tewas dengan nafsu sendiri.

Teringat pesanan daripada seorang teman. Adakah puasa kita itu berkualiti ataupun hanyalah puasa yang mendatar, tanpa kualiti. Puasa itu berbeza dengan ibadah yang lain kerana puasa itu adalah meninggalkan, bukan melakukan. Aku tak paham waktu mula-mula teman aku cerita. Sekarang baru aku paham. Ada 2 rukun puasa iaitu niat dan meninggalkan semua perkara-perkara yang membatalkan puasa. Malah kita juga perlu meninggalkan perkara-perkara yang keji iaitu berbohong, mengumpat, marah, melihat benda-benda yang mendatangkan syahwat serta membuang masa seperti bermain terup, catur, merempit dan melepak.

Ada hadis riwayat sahih Muslim yang mengatakan, Allah tidak berhajat pada puasa seseorang itu apabila dia tidak meninggalkan cakap dusta dan perbuatannya. Nauzubillah, semoga puasa dan amal ibadah aku yang lain diterima. Jangan makan ikut nafsu dan jangan lupa bertadarus.… jangan bulan ramadhan bertadarus, lepas itu lupa terus


0 comments:

.: I Tentang KAMI I :.

UPIMI, UKHUWWAH PELAJAR ISLAM MALAYSIA DI INDONESIA MERUPAKAN BADAN KEROHANIAN MUSLIM BAGI PERTUBUHAN KEBANGSAAN PELAJAR MALAYSIA DI INDONESIA CAWANGAN YOGYAKARTA (PKPMI-CY). SEBARANG PERTANYAAN, CADANGAN, KRITIK DAN SARAN AMAT KAMI ALU-ALUKAN. SEMOGA KEHADIRAN BLOG INI AKAN MEMBERI MANFAAT UNTUK SEMUA MUSLIM MALAYSIA DI YOGYAKARTA..
Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP