.: Ahlan Wa Sahlan :.

Alhamdulillah, usaha untuk melancarkan semula site Ukhuwwah Pelajar Islam Malaysia di Indonesia (UPIMI) telah berjaya. Semoga dengan wujudnya site ini, akan lebih memudahkan usaha kita menggunakan alternatif ICT untuk berdakwah. Semoga usaha yang sedikit ini diberkati oleh Allah swt. Buat sahabat-sahabat di Jogjakarta khususnya, dan Indonesia amnya, gunakanlah site ini semaksimal mungkin, dan sekiranya anda mempunyai sebarang cadangan atau komen, bolehlah dikemukan terus kepada administrator site ini..:)

*** UPIMI sangat memerlukan sumbangan infaq dari anda untuk memastikan kelancaran setiap program yang dirancangkan. Bagi yang ingin menderma, anda boleh berbuat demikian dengan memasukkan wang ke :

No. Akaun : 9101658799 (Bank Muamalat Indonesia)
Atas Nama : Noor Hayati Binti Sabtu CQ UPIMI

Semoga Allah merahmati dan membalas jasa baik anda dalam membantu UPIMI memartabatkan Islam di kalangan pelajar Malaysia di Jogjakarta ini. ***

Sunday, August 23, 2009

Kisah Si Tukang Gunting

Views


Seorang lelaki datang ke tempat tukang gunting rambut untuk memotong rambut. Si tukang gunting rambut mulai memotong rambut pelanggannya dan mereka terlibat dalam pembicaraan yang mulai menghangat.

Mereka membicarakan tentang banyak hal dan berbagai variasi topik pembicaraan, dan sesaat topik pembicaraan beralih tentang TUHAN.

Si tukang gunting rambut berkata,”Saya tidak percaya yang Tuhan itu ada”.

Kenapa kamu berkata begitu ?” tanya pelanggannya.




Baiklah, cuba encik perhatikan di depan sana, di jalanan …. untuk menyedari bahawa Tuhan itu tidak ada. Katakan kepadaku, jika Tuhan itu ada, adakah yang sakit? Adakah kanak-kanak akan terbiar? Adakah yang hidupnya susah?

Jika Tuhan ada, tidak akan ada orang yang sakit ataupun dalam kesusahan. Saya tidak dapat membayangkan Tuhan Yang Maha Penyayang akan membiarkan ini semua terjadi”.
Lelaki tersebut diam untuk berpikir sejenak, tapi tidak membalas apa yang dikatakan si tukang cukur tadi, karena dia tidak ingin terlibat dalam perdebatan yang lebih panjang.

Si tukang gunting rambut pun menyelesaikan pekerjaannya dan pelanggannya pergi meninggalkan tempat si tukang gunting rambut.

Beberapa saat setelah dia meninggalkan ruangan itu dia melihat ada orang di jalan dengan rambut yang panjang, berombak kasar, kotor dan tidak terurus, tidak pernah dicukur.

Lelaki itu balik ke tempat tukang gunting rambutnya tadi dan berkata, “Kamu tahu, sebenarnya di dunia ini TIDAK ADA TUKANG GUNTING RAMBUT..!

Si tukang gunting rambut pun apa lagi, dia bertanya, “Macam mana pula boleh jadi begitu? Saya tukang gunting rambut dan saya ada di sini. Dan baru tadi saya gunting rambut kamu!

Tidak!” elak lelaki tersebut. “Tukang gunting rambut itu TIDAK ADA! Sebab jika tukang gunting rambut itu ada, tidak akan ada orang dengan rambut panjang yang kotor dan tidah terurus seperti orang yang di luar sana,” dia menambah.

Ah tidak, tapi tukang gunting rambut itu tetap ada!”, sanggah si tukang gunting rambut. “Apa yang kamu lihat itu adalah SALAH MEREKA SENDIRI, kenapa mereka tidak datang kepada saya untuk menggunting dan merapikan rambutnya?” jawab si tukang gunting rambut membela diri.

Tepat sekali, SAYA SETUJU!” kata si lelaki yang bijaksana. “Itulah point utamanya! Sama dengan Tuhan. Sebenarnya TUHAN ITU ADA ! Tapi apa yang terjadi sekarang ini?
Mengapa orang-orang TIDAK MAHU DATANG kepada-NYA, dan TIDAK MAHU mencari-NYA..? Oleh kerana itu banyak yang sakit dan tertimpa kesusahan di dunia ini.”



0 comments:

.: I Tentang KAMI I :.

UPIMI, UKHUWWAH PELAJAR ISLAM MALAYSIA DI INDONESIA MERUPAKAN BADAN KEROHANIAN MUSLIM BAGI PERTUBUHAN KEBANGSAAN PELAJAR MALAYSIA DI INDONESIA CAWANGAN YOGYAKARTA (PKPMI-CY). SEBARANG PERTANYAAN, CADANGAN, KRITIK DAN SARAN AMAT KAMI ALU-ALUKAN. SEMOGA KEHADIRAN BLOG INI AKAN MEMBERI MANFAAT UNTUK SEMUA MUSLIM MALAYSIA DI YOGYAKARTA..
Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP