.: Ahlan Wa Sahlan :.

Alhamdulillah, usaha untuk melancarkan semula site Ukhuwwah Pelajar Islam Malaysia di Indonesia (UPIMI) telah berjaya. Semoga dengan wujudnya site ini, akan lebih memudahkan usaha kita menggunakan alternatif ICT untuk berdakwah. Semoga usaha yang sedikit ini diberkati oleh Allah swt. Buat sahabat-sahabat di Jogjakarta khususnya, dan Indonesia amnya, gunakanlah site ini semaksimal mungkin, dan sekiranya anda mempunyai sebarang cadangan atau komen, bolehlah dikemukan terus kepada administrator site ini..:)

*** UPIMI sangat memerlukan sumbangan infaq dari anda untuk memastikan kelancaran setiap program yang dirancangkan. Bagi yang ingin menderma, anda boleh berbuat demikian dengan memasukkan wang ke :

No. Akaun : 9101658799 (Bank Muamalat Indonesia)
Atas Nama : Noor Hayati Binti Sabtu CQ UPIMI

Semoga Allah merahmati dan membalas jasa baik anda dalam membantu UPIMI memartabatkan Islam di kalangan pelajar Malaysia di Jogjakarta ini. ***

Wednesday, September 16, 2009

Kurma oh Kurma....(Bahagian II)

Views


Efek biokimiawi kurma saat berbuka

Rasulullah s.a.w. mengawali berbuka puasanya dengan tiga biji kurma dan segelas air putih. Hal tersebut sangat menarik dalam tinjauan biokimiawi. kurma mengandungi monosakarida (glukosa dan fruktosa), berbeza dengan tepung atau nasi yang merupakan bentuk polisakarida. Kerana gugusan molekulnya yang sederhana maka energi dalam kurma langsung siap jadi dan tinggal diserap oleh saluran pencernaan, sementara model gula lain seperti yang ada pada tepung atau nasi memerlukan pemecahan lagi untuk menjadi monosakarida. ertinya, dengan mengkonsumsi kurma, lambung(perut) tidak terbebani dengan makanan yang keras-keras. Seharian setelah lambung diberi kesempatan melakukan regenerasi sel-selnya, organ tersebut diberikan beban kerja yang ringan dan bertahap.




Kurma memilik kalori tinggi yang bermanfaat untuk otak, meningkatkan level gula darah secara bertahap dan mengurangi rasa lapar dengan segera. Dalam kondisi lapar demikian maka sistem pencernaan sangat efisien dalam menyerap kandungan glukosa dalam makanan tersebut. Pengosongan kalori secara sendiri, juga membuat tubuh akan berupaya beradaptasi mengefisiensikan energi yang dimilikinya (yang diperlukan malah akan bongkar deposit energi yang tersimpan). Selanjutnya, kurma termasuk makanan yang mengandung fiber (serat) yang tinggi membantu arus pengangkutan makanan (transportasi) dari lambung ke usus halus lalu ke usus besar untuk dibuang segera.

p/s:Artikel yg dipetik semula dari buku:
Kenapa Rasulullah s.a.w. tidak pernah sakit?
tulisan dr. Ade Hashman, Sp.An. (dokter spesialis anestesi).




0 comments:

.: I Tentang KAMI I :.

UPIMI, UKHUWWAH PELAJAR ISLAM MALAYSIA DI INDONESIA MERUPAKAN BADAN KEROHANIAN MUSLIM BAGI PERTUBUHAN KEBANGSAAN PELAJAR MALAYSIA DI INDONESIA CAWANGAN YOGYAKARTA (PKPMI-CY). SEBARANG PERTANYAAN, CADANGAN, KRITIK DAN SARAN AMAT KAMI ALU-ALUKAN. SEMOGA KEHADIRAN BLOG INI AKAN MEMBERI MANFAAT UNTUK SEMUA MUSLIM MALAYSIA DI YOGYAKARTA..
Prayer Times For 6 Million Cities Worldwide
Country:

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP